Detailhandlen har startet forårsrengøringen: Reducerer udvalget i butikkerne

Af: Mie M.B

|

13/02/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
For at optimere salg af produkter har flere kæder valgt at skære sortimentet ind til benet

Mest læste i dag

I en verden hvor valgmulighederne synes at være uendelige, træffer flere virksomheder nu beslutningen om at begrænse deres produktudvalg. Fra drikkevarer til dagligvarer og endda biler, er trenden tydelig: mindre er mere. Coca-Cola har for eksempel nyligt annonceret, at de vil halvere deres drikkevareudvalg fra omkring 400 forskellige typer til 200, hvilket inkluderer nedskæringer af mærker som Tab, Zico kokosvand, Diet Coke Feisty Cherry og Odwalla juice. Det skriver AP News.

Denne bevægelse er ikke isoleret. Supermarkedskæden Stew Leonard's har reduceret deres sortiment af morgenmadsprodukter fra 49 til 24 varianter. Ligeledes har Edgewell Personal Care Co., kendt for Schick barberblade og Banana Boat solcreme, skåret ned på udvalget af deres Wet Ones antibakterielle vådservietter. Og Dollar General har planer om at mindske deres udvalg af mayonnaise.

"Dette vil gøre kundens liv en smule enklere," forklarer Todd J. Vasos, CEO for Dollar General, om strategien bag at reducere produktudvalget. Virksomheder argumenterer for, at en simplere indkøbsoplevelse kan forbedre salget og kundetilfredsheden. Forskning understøtter denne tankegang, med en berømt undersøgelse fra 2000 af psykologerne Sheena Lyengar og Mark Lepper, der viser, at forbrugere er ti gange mere tilbøjelige til at købe, når udvalget er begrænset.

Detailhandlere og producenter ser også en fordel i at skære ned på sortimentet, da det kan reducere kompleksiteten i fremstilling og forsyning. Under pandemien accelererede denne trend, da virksomheder fokuserede på nødvendigheder og kæmpede med forsyningskædeproblemer. Selv efter pandemien har mange fastholdt en "mindre er bedre"-tilgang.

Men denne trend møder ikke udelukkende positiv feedback fra forbrugerne. Nogle, som 48-årige Bob Friedland, udtrykker frustration over at miste muligheden for at vælge sine favoritprodukter. "Jeg er virkelig ikke vild med ideen om en detailhandler, der fortæller mig, hvad jeg skal og ikke skal være interesseret i," siger Friedland, der nu er begyndt at shoppe på Amazon for at købe sin foretrukne barbecue sauce.

Anbefalet til dig